
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za oktobar 2012. 
 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Molotovljev koktel bačen je u dvorište porodične kuće direktora dnevnog lista 

„Informer“, Damira Dragića, 16. oktobra 2012. godine uveče. U požaru koji je tako izazvan, 

izgoreo je automobil Dragićevog oca, a niko nije povređen. Dragić je izjavio da je u pitanju napad 

„na uređivačku politiku Informera“ i klasična „mafijaška opomena“. Sličan napad dogodio se i 

nekoliko dana kasnije, 22. oktobra, kada su nepoznati napadači bacili Molotovljev koktel na 

terasu stana Biljane Vujović, voditeljke na Kopernikus televiziji. Voditeljka je uspela da ugasi 

vatru pre nego što je požar zahvatio ceo stan, u kome su se, u trenutku napada, nalazili još i njen 

sin i majka.  

 

Činjenica da nisu otkriveni odgovorni ni za jedan od ova dva napada, posebno u slučaju bacanja 

Molotovljevog koktela u dvorište kuće direktora dnevnog lista „Informer“, ostavlja prostor da se 

napadi dovode u vezu sa izveštavanjem ovog dnevnog lista, ali i da se špekuliše motivima. 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi 

pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

Nažalost, brojni raniji nerazjašnjeni slučajevi napada na novinare, objektivno mogu da zastraše 

novinare i dovedu do autocenzure. S druge strane, kreirana atmosfera nekažnjivosti u ovakvim 

slučajevima, objektivno ohrabruje potencijalne napadače. Navod Zakona o javnom informisanju, 

shodno kome o povredama slobode javnog informisanja sud odlučuje po hitnom postupku, 

ostaje tek puka deklaracija u situacijama kada napadači ostanu neotkriveni, pa samim tim i 

okolnosti vezane za napade i pobude koje iza njih stoje nikada do kraja razjašnjene. 

 

1.2. Grupa od desetak muškaraca, koji su se predstavili kao obezbeđenje Doma kulture, 18. 

oktobra 2012. godine sprečili su ekipu emisije „Insajder“ Televizije B92 da u Leposaviću 

prisustvuje sednici četiri opštine sa severa Kosova, uz obrazloženje da su dobili naređenje da 

tako postupe. Sednica je inače bila otvorena za javnost. Predstavnici drugih medija slobodno su 

izveštavali sa ove sednice. Zajednička sednica četiri opštine sa severa Kosova koincidirala je sa 

emitovanjem istraživačkog serijala „Insajder – ’Patriotska’ pljačka“, na Televiziji B92, koji se 

bavio slučajevima nenamenskog trošenja sredstava koja država izdvaja za pomoć srpskoj 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za oktobar 2012. 
 

 

zajednici na Kosovu i Metohiji. Na sednici, odbornici su оsudili, kаkо su naveli, „nаručеne 

kаmpаnje nеkih mеdiја kојe imајu zа cilј dа sаtаnizuјu cеlоkupаn srpski nаrоd nа Kоsоvu, sа 

pоsеbnim аkcеntоm nа Srbе nа sеvеru pоkrајinе, а u vеzi sа trоšеnjеm budžеtskih srеdstаvа“. 

ANEM je osudio i diskriminaciju i praksu da se ozbiljan istraživački novinarski rad paušalno 

diskvalifikuje kao „nаručеna kаmpаnja“, a da se izneti dokazi o zloupotrebama koje vrše 

konkretni ljudi odbacuju neprihvatljivom zamenom teza i pričama o navodnoj „sаtаnizaciji 

cеlоkupnog srpskog nаrоda nа Kоsоvu“. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja. Istim propisom izričito je propisana i obaveza organa lokalne samouprave, kao i 

odbornika, da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost, pod jednakim uslovima za 

sve novinare i sva javna glasila, bez diskriminacije. Nažalost, praksa u kojoj se svako kritičko 

izveštavanje o zloupotrebama vlasti, predstavlja kao naručena kampanja ili hajka, te rezultira 

jedino diskriminacijom i pritiscima na kritičke novinare i odsustvom osude ovakvih postupaka, 

deluje destimulišuće na novinare i medije generalno. U konkretnom slučaju, predsednik opštine 

Kosovska Mitrovica, Krstimir Pantić, izvinio se ekipi „Insajdera“, u svoje i u ime ostale trojice 

predsednika opština sa severa Kosova, zbog toga što im nije bilo omogućeno da prisustvuju 

sednici. On je izjavio da predsednici opština Kosovska Mitrovica, Zvečan, Leposavić i Zubin Potok 

nisu znali da je ekipi onemogućen ulazak u salu, kao i da mu je nepoznato ko je naredio 

članovima obezbeđenja da ih ne puste unutra. Nažalost, čitava ova stvar završila se na 

Pantićevom izvinjenju i nikakva istraga koja bi utvrdila ko je naredio da se novinari jedne 

redakcije i jedne emisije diskriminišu, i spreče da rade svoj posao, nije sprovedena. Novinari 

„Insajdera“ saopštili su da su utvrdili da ljudi koji im nisu dozvolili da uđu na sednicu nisu 

radnici Doma kulture, kako su se predstavili, već da se radi o zaposlenima u opštini. 

 

1.3. Funkcioner Srpske napredne stranke i član gradskog veća u Nišu, Miloš Banđur, pozvao 

je policiju da od Internet portala „Južne vesti“ i dnevnog lista „Blic“ zatraži podatke o izvoru 

informacije koju su objavili, o tome da je pred Osnovnim sudom u Kosovskoj Mitrovici marta ove 

godine nepravnosnažno osuđen na 6 meseci zatvora. Presuda je izrečena zbog pronevere 

sredstava sindikata Fakulteta tehničkih nauka u Kosovskoj Mitrovici, čiji je predsednik bio Miloš 

Banđur. Banđur, koji je i docent na Fakultetu tehničkih nauka u Mitrovici, potvrdio je da je takva 

presuda doneta, uz komentar da se radilo o čisto političkom procesu. Takođe je izjavio da mu je 

22. decembra prošle godine, samo nekoliko sati pre nego što je trebalo da pođe iz Niša na 

suđenje u Kosovsku Mitrovicu, neko zapalio automobil. Samo dan kasnije, 17. oktobra, 

obraćajući se novinarima u prostorijama Srpske napredne stranke u Nišu, Banđur je pozvao 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za oktobar 2012. 
 

 

policiju da kontaktira redakacije „Južnih vesti“ i „Blica“, te je tvrdio da je osoba koja je medijima 

dostavila informaciju o presudi, ista ona koja je naložila i paljenje njegovog automobila krajem 

decembra prošle godine. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da novinar nije dužan da otkrije podatke u vezi sa 

izvorom informacije, osim ako se podaci odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog 

dela za koje je zaprećena kazna zatvora najmanje pet godina. U konkretnom slučaju, 

paradoksalno je da se od novinara traži da otkriju izvor informacije o stvari koja je javna. Naime, 

suđenja su u Srbiji po pravilu javna, a javnost se isključuje s pretresa samo izuzetno, kad za to 

postoje zakonom propisani razlozi. U tom smislu je i prvostepena odluka donesena u postupku 

protiv Banđura javna, pa je besmisleno i pozivanje policije da uopšte istražuje izvor javne, svima 

dostupne informacije. Polazeći od ovoga, Banđurova izjava se i ne može shvatiti drugačije nego 

kao pokušaj zastrašivanja novinara. Takođe, interesantna je i izjava Miloša Banđura da je 

presuda protiv njega doneta u „političkom procesu“, odnosno da su sud i tužilaštvo pod 

političkim uticajem i da mu je Demokratska stranka, na čelu sa bivšim ministrom za Kosovo i 

Metohiju, Goranom Bogdanovićem, „namestila sudski proces iz čisto političkih razloga“. Ova 

izjava deluje kao primer iz udžbenika kojim bi se opisalo kako se može izvršiti krivično delo 

nedozvoljeno javno komentarisanje sudskih postupaka iz člana 336a Krivičnog zakonika Srbije. 

Naime, u tom članu predviđeno je da će se onaj ko za vreme trajanja postupka pred sudom, a pre 

donošenja pravosnažne sudske odluke, daje javne izjave u sredstvima javnog informisanja u 

nameri da povredi nezavisnost suda, kazniti zatvorom do šest meseci i novčanom kaznom. U 

konkretnom slučaju, postupak protiv Banđura nije pravnosnažno okončan, budući da se on žalio 

na prvostepenu presudu Osnovnog suda u Kosovskoj Mitrovici, a njegova izjava o tome da je taj 

sud pod političkim uticajem i da vodi nameštene ili političke procese, teško se može tumačiti 

drugačije nego kao izjava data u nameri da povredi nezavisnost suda. Kako god, nije poznato da 

je tužilaštvo u konkretnom slučaju reagovalo i da je iniciralo bilo kakav postupak protiv 

Banđura.  

 

1.4. U Vranju je 30. oktobra 2012. godine, u dvorištu porodične kuće Tanje Janković, 

novinarke TV B92, pronađena eksplozivna naprava. Podsetimo, podmetanju eksplozivne 

naprave prethodio je napad na porodicu Tanje Janković 23. septembra na svadbi njene rođake u 

Hotelu „Pržar“ u Vranju. Tom prilikom, njen otac je pretrpeo prеlоm vilicе nа dvа mеstа i 

frаkturu nоsа, njena sеstra nаprsnućе nоsа, zbоg čеgа јој је zаkаzаnа hitnа оpеrаciја, verenik 

njene sestre nаgnjеčеnjе grudnоg kоšа, dok je sama nоvinаrkа prošla sa mоdricama. Tanja 

Janković izjavila je da je u napadu učestvovao i jedan policijski inspekor iz Vranja, a da je razlog 

za napad bila kampanja koju je vodila preko društvenih mreža i blogova, reagujući na 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za oktobar 2012. 
 

 

katastrofalnu bezbednosnu situaciju u Vranju. Novinarka je  јаvnо postavljala pitаnja zbоg čеgа 

vеć gоdinаma niko ne  оdgоvаrа zа kriminаlne radnje kојe sе dеšаvаju u Vrаnju, оd pаlјеnjа 

gradonačelnikovog аutоmоbilа, koje se desilo prošle godine, dо podmetnutog pоžаrа u kome je 

izgorelo Vrаnjskо pоzоrište, početkom jula ove godine. Do podmetanja eksplozivne naprave u 

dvorištu kuće njene porodice, došlo je nakon što je Tanja Janković na svom Facebook profilu 

obznanila da je došla do snimka sigurnosnih kamera na kojem je zabeležen napad na njenu 

porodicu ispred Hotela „Pržar“. Na istoj društvenoj mreži novinarka je objavila i fotografije 

dokumenata koji ukazuju na moguć pokušaj zataškavanja odgovornosti pojedinih službenika 

policije za povređivanje njenog oca, sestre i sestrinog verenika. 

 

Sve navedeno u delu izveštaja koji se odnosi na bačene Molotovljeve koktele u dvorište kuće 

Damira Dragića, odnosno na terasu stana Biljane Vujović, odnosi se i na ovaj slučaj koji, 

međutim, kako zbog razorne snage eksplozivne naprave koja tek igrom slučaja nije eksplodirala, 

tako i zbog zabrinjavajućeg konteksta, koji bi mogao da ukazuje na zastrašivanje usmereno na 

zataškavanje odgovornosti pojedinih policajaca za napad na članove novinarkine porodice, još 

više zabrinjava i šalje još strašniju poruku novinarima, ali i generalno bilo kom građaninu, koji 

koristeći društvene mreže pokuša da ukaže na negativne pojave u društvu. Posebno 

zabrinjavajuća je činjenjica da policija već više od dva meseca nakon premlaćivanja porodice 

Tanje Janković ne saopštava sve rezultate istrage unutrаšnje kоntrоle MUP-a koja se tim 

incidentom bavila. Sve dok ti rezultati ne budu saopšteni, a odgovorni sankcionisani, ostaće 

osnov za sumnju da je podmetanje eksplozivne naprave u dvorište zapravo deo organizovane 

kampanje zastrašivanja i zataškavanja. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Novosadska privatna televizija Kanal 9 podnela je Evropskom sudu za ljudska prava u 

Strazburu predstavku protiv Srbije zbog nespremnosti države da izađe iz vlasništva nad 

medijima, čime se ugrožava njihova sloboda, kako se navodi u saopštenju te medijske kuće, 

objavljenom 1. oktobra, a koje je prenela agencija Beta. Kanal 9 je u saopštenju naveo da u Srbiji 

za jedne medije dozvola za emitovanje programa znači pravo na direktno finansiranje svih 

troškova poslovanja iz budžeta, bez obaveze plaćanja naknade za emitovanje programa. Za 

druge medije dobijanje dozvole znači „borbu za svaki dinar“ na tržištu koje nije slobodno, rad 

bez državne pomoći i obavezu plaćanja naknade, navodi se u saopštenju. „U takvim uslovima 

rada, nema osnova za slobodu medija, a posledično, nema ni slobode izražavanja“, ocenjuje se u 

saopštenju i traži da se usklade medijski zakoni u Srbiji kako bi se obezbedila potpuna pravna i 

ekonomska ravnopravnost medija. Dodaje se da se Kanal 9 na tužbu Međunarodnom sudu za 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za oktobar 2012. 
 

 

ljudska prava odlučio jer su se državni organi Srbije proglasili nenadležnim da raspravljaju o 

tom problemu, a Ustavni sud osporio pravo na ustavnu žalbu. 

 

Srbija je ratifikovala Evropsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda 2003. 

godine. Zadatak Evropskog suda za ljudska prava je da obezbedi da države potpisnice 

Konvencije poštuju prava i garantije zajemčene tim dokumentom. Sud to postiže razmatranjem 

predstavki. Iz kratke agencijske vesti ne vidi se na koju se tačno povredu prava zajemčenog 

Konvencijom predstavka poziva, ali može se pretpostaviti da je reč o pravu na slobodu 

izražavanja. Kako shodno Konvenciji to pravo uključuje slobodu posedovanja sopstvenog 

mišljenja, primanja i saopštavanja informacija i ideja bez mešanja javne vlasti, može se 

pretpostaviti da Kanal 9 predstavkom pokušava da dokaže da je vlast ograničila slobodu 

izražavanja propuštanjem da sprovede privatizaciju državnih medija, koja je zakonom propisana 

kao obavezna, kao i finansiranjem neprivatizovanih medija na način koji predstavlja kršenje 

propisa o kontroli državne pomoći. Međutim, Konvencijom su predviđeni određeni uslovi da bi 

konkretna predstavka bila prihvatljiva, odnosno da bi je Evropski sud za ljudska prava uopšte 

uzeo u razmatranje. Prvi uslov je da su prethodno iskorišćeni svi pravni lekovi u zemlji 

potpisnici Konvencije, da se podnosilac predstavke na povredu prava iz Konvencije pozivao i u 

tim postupcima, te da je predstavka podneta u roku od 6 meseci od donošenja konačne odluke 

na nacionalnom nivou. Ono što je nejasno u konkretnom slučaju, a od čega bi odluka Evropskog 

suda za ljudska prava mogla da zavisi, jeste pitanje postupaka koje je Kanal 9 vodio u Srbiji, 

odnosno arugumenata na koje se u tim postupcima pozivao. U saopštenju se naime navodi da su 

se državni organi Srbije proglasili nenadležnim da raspravljaju o problemu Kanala 9, te da je 

Ustavni sud osporio pravo Kanala 9 na ustavnu žalbu, iz čega bi se moglo zaključiti da su sva 

pravna sredstva i pravni lekovi nacionalnog prava iskorišćeni, ali nije jasno koji su se to organi 

Srbije proglasili nenadležnim da raspravljaju, po kom su se zahtevu proglasili nenadležnim da 

raspravljaju, odnosno, iz kojih razloga je ustavna žalba Kanala 9 odbačena kao nedopuštena. 

 

2.2. Televizijska stanica SOS kanal oglasila se saopštenjem u kome je ukazala da se pred 

Privrednim sudom u Beogradu već pet godina vodi sudski spor između te medijske kuće, sa 

jedne, i Ratela i RRA, sa druge strane. Novo ročište u ovom predmetu bilo je zakazano za 23. 

oktobar, ali ono nije održano, a novo je zakazano za 30. januar 2013. SOS kanal u sporu pokušava 

da dokaže da mu je na javnom konkursu za izdavanje dozvola za zemaljsko emitovanje bila 

izdata frekvencija na kojoj radi Drugi program rumunske državne televizije. SOS kanal u 

saopštenju navodi da je veštak finansijske struke u ovom sporu dao nalaz, shodno kome je 

medijska kuća u periodu od 2006. do 2010. godine, zbog nemogućnosti da radi na dodeljenoj 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za oktobar 2012. 
 

 

frekvenciji, pretrpela štetu veću od 640 miliona dinara. SOS kanal u saopštenju tvrdi da je spor 

pokušao da reši mirnim putem, sa čim se saglasila RRA, ali da je Ratel taj predlog odbio.  

 

Zakonom o elektronskim komunikacijama predviđeno je da Republička agencija za elektronske 

komunikacije upravlja radio-frekvencijskim spektrom, kao ograničenim dobrom. Upravljanje 

radio-frekvencijskim spektrom, između ostalog, obuhvata planiranje upotrebe radio-frekvencija, 

dodelu radio-frekvencija na osnovu plana namene i planova raspodele, koordinaciju korišćenja 

radio-frekvencija i kontrolu radio-frekvencijskog spektra, odnosno, utvrđivanje štetnih smetnji i 

preduzimanje mera za njihovo otklanjanje. Zakon posebno predviđa da se radio-frekvencije 

predviđene za korišćenje u određenim pograničnim zonama, pre dodele, koordiniraju sa 

susednim zemljama. U konkretnom slučaju, iako nisu poznati svi detalji ovog spora, treba imati u 

vidu da je Ratel dozvole za radio-frekvencije izdavao u skladu sa Planom raspodele radio-

frekvencija, a da je po samom Zakonu, donošenje planova raspodele radio-frekvencija u 

nadležnosti Ministarstva, a ne Ratela. Ono što je nesporno bilo u nadležnosti Ratela, jeste 

otklanjanje štetnih smetnji. Naime, ako je SOS kanal zaista trpeo štetne smetnje od Drugog 

programa rumunske državne televizije, time je bila kreirana situacija u kojoj je Ratel bio 

nadležan da preduzima mere za otklanjanje štetnih smetnji utvrđenih u postupku kontrole 

radio-frekvencijskog spektra. Zakonom je takođe predviđeno da Ratel pravilnikom bliže uređuje 

način kontrole korišćenja radio-frekvencijskog spektra, obavljanja tehničkih pregleda i zaštite od 

štetnih smetnji. Prаvilnik  о nаčinu kоntrоlе kоrišćеnjа rаdiо-frеkvеnciјskоg spеktrа, оbаvlјаnjа 

tеhničkih prеglеdа i zаštitе оd štеtnih smеtnji Ratel je usvojio tek 2011. godine. Pravilnik, 

međutim, ne predviđa situaciju u kojoj je izvor štetnih smetnji radio stanica koja emituje sa 

teritorije susedne države. U svakom slučaju, odluka u ovom sporu mogla bi da uspostavi 

presedan u materiji štetnih smetnji u radiodifuziji, koji bi mogao biti značajan, posebno imajući u 

vidu da SOS kanal nije bio jedini emiter u Srbiji koji je bio suočen sa štetnim smetnjama, niti, pak, 

jedini emiter u Srbiji u čijem slučaju se tvrdilo da je izvor štetnih smetnji radio stanica iz neke od 

susednih država. 

 


